Aktuellt

Simmar du i det röda eller blå havet? Dominera din marknad genom en ”Blue Ocean”-strategi, del 2

När Berotec startades visste grundarna inte att de skapade en ”blue ocean” i konsultvärlden, men det är precis vad de gjorde. Från första dagen satte Håkan och Urban sina egna spelregler och bröt ny mark utan att vara medvetna om det. Konsulting skulle ju gynna individen och hjälpa kunden, inte ge mellanchefer hög lön och indirekt uppmana fler att springa in i väggen.

Här kommer fortsättningen på hur du dominerar din marknad genom en Blue Ocean-strategi! Del 1 hittar du här! 

Four action framework

Utgå från Blue Oceans ”four action framework” för att identifiera vad du behöver för att påbörja resan mot den lugnare och blåare oceanen. Ramverket innefattar följande fyra åtgärdsområden.

Minska: Vilka faktorer kan du minska?

Eliminera: Vilka faktorer, som branschen länge tävlat om, bör helt tas bort från erbjudandet?

Öka: Vilka faktorer bör förstärkas för att överträffa branschstandarden?

Skapa: Vilka nya faktorer kan du introducera för att skapa ett unikt värde?

Ramverket går att använda i precis alla typer av branscher och företag. Tesla och Cirque du Soleil är bra exempel på hur man skapat något helt nytt för en ny marknad och valt bort sådant som tidigare varit en självklarhet i respektive bransch. I deras fall var bland annat cirkusdjur och bensin i prestigebilar sådant de valde att lämna redan från starten. Istället skapade Cirque du Soleil en högkulturell upplevelse med specialskriven musik och dans, något som aldrig setts på en cirkusscen tidigare. Tesla i sin tur skapade en sportig elbil med stor körglädje och batteriladdning som funkade smidigt.

Var en rebell och stärk ditt varumärke

Vi har alltid haft en unik inställning till konsultande, till balans och till självledarskap och det är så vi fann oss i de blå vattnet redan dag ett. Berotec kommer alltid att vara mer än bara ett teknikkonsultföretag – vi är en rörelse för förändring, nytänkande och gemenskap. Senaste beviset på det är vår greenhouse-satsning och vår tro på att entreprenörers kraft blir ännu större när de samverkar!

På samma sätt som vi satsat på entreprenörer och erbjudanden som skiljer sig från resten av den ganska slätstrukna konsultvärlden har du chans att verkligen skapa något helt nytt och attraktivt.

Att lyckas med en Blue Ocean-strategi kräver mod, kreativitet och en djup förståelse för marknaden och kundernas behov. Det kräver även starkt ledarskap, anpassningsförmåga och god riskhantering.

Använd den unikitet företaget skapar i all kommunikation så att målgruppen verkligen förstår att ni erbjuder något utöver det de är vana vid. Att vara hållbar och ansvarsfull kan skapa ytterligare differentiering och appellera till en växande grupp medvetna konsumenter. Lyckas du i både strategi och kommunikation så har du ett garanterat starkt varumärke och en hög efterfrågan från kunder som aldrig överväger ett annat val än ditt.

Vill du prata vidare om hur ni också kan skapa en ”Blue Ocean”?
Hör av dig till Helena Torhage på fornamn.efternamn@berotec.se

Konsultpodden Live, afterwork och panelsamtal i Västerås, 18e april

Välkommen till Konsultpodden är konsultbranschen största podd och den 18e april kommer poddgänget till B26 i Västerås för…Läs mer

Vi flyttar in på GoCo ”Health Innovation City” i Göteborg

Berotec i Göteborg växer inom Life Science-segmentet och Affärsledare Joanna Widestrand leder det arbetet. För henne och kollegorna…Läs mer