Aktuellt

Simmar du i det röda eller blå havet? Dominera din marknad genom en ”Blue Ocean”-strategi, del 1

När Berotec startades visste grundarna inte att de skapade en ”blue ocean” i konsultvärlden, men det är precis vad de gjorde. Från första dagen satte Håkan och Urban sina egna spelregler och bröt ny mark utan att vara medvetna om det. Konsulting skulle ju gynna individen och hjälpa kunden, inte ge mellanchefer hög lön och indirekt uppmana fler att springa in i väggen.

Blue Ocean Strategy

Blue Ocean Strategy (Chan Kim & Renée Mauborgne) avviker från klassiska strategier och uppmanar företag att hitta innovativa sätt att differentiera sig från konkurrenter. Boken med samma namn har inspirerat företagsledare över hela världen att ompröva sina modeller och sträva efter att skapa och dominera nya marknader snarare än att bara konkurrera på befintliga. Målet är att skapa en ”blå ocean” av möjligheter, där företaget kan trivas och växa utan att vara begränsat av befintliga konkurrenters ramverk. Motsatsen är ”röd ocean” – det är där konkurrensen finns och allt är mer likställt. I det röda havet kan man kriga sig blodig utan att komma framåt. 

På Berotec har vi alltid haft en unik inställning till konsultande, till balans och till självledarskap. I en bransch där många följer i varandras fotspår, har Berotec valt att gå sin egen väg. Det fanns en rebell i oss redan från start och det var så vi först hamnade i det blå havet.  

Stämmer följande om er marknad?

  • Traditionella företag och marknader utmanas av nya aktörer?
  • Erbjudna produkter och tjänster blir alltmer lika inom branschen?
  • Ökande prispress råder?
  • Är ditt företag mer fokuserat på att sänka kostnader och kvalitetskontroll än på tillväxt, innovation och att skapa starkt varumärke?

Svaret ’ja’ på dessa frågor betyder att det är stor risk att du simmat in i det röda vattnet men självklart finns alltid en möjlighet att ta dig därifrån.

Vi tror på att skapa värde genom att vara våra egna pionjärer. Det är denna outtröttliga strävan efter nytänkande som har definierat oss från dag ett och som fortfarande präglar vår resa.   

Vi är stolta över att inte bara vara ett konsultbolag, utan en kreativ kraft som utmanar normer och driver innovation. Berotec kommer alltid att vara mer än bara ett teknikkonsultföretag – vi är en rörelse för förändring, nytänkande och gemenskap. Senaste beviset på det är vår greenhouse-satsning och vår tro på att entreprenörers kraft blir ännu större när de samverkar!  

 

Mer om hur du skapar en Blue Ocean-strategi kan du läsa i del 2 här! 

Konsultpodden Live, afterwork och panelsamtal i Västerås, 18e april

Välkommen till Konsultpodden är konsultbranschen största podd och den 18e april kommer poddgänget till B26 i Västerås för…Läs mer

Vi flyttar in på GoCo ”Health Innovation City” i Göteborg

Berotec i Göteborg växer inom Life Science-segmentet och Affärsledare Joanna Widestrand leder det arbetet. För henne och kollegorna…Läs mer