ERTMS
Vad är European Rail Traffic Management System (ERTMS)?
ERTMS är ett nytt signalsystem för hela Sveriges järnväg och en del av digitaliseringen av järnvägen. I EU blir ERTMS även det gemensamma signalsystemet. Det innebär att tåg kan köra genom Europa utan att behöva byta lok eller system vid landsgränserna. I Sverige ansvarar Trafikverket för införandet av ERTMS i nära samarbete med branschen.
Varför ERTMS?
Karin Bucht-Linde
Du är välkommen att höra av dig till Karin för att diskutera möjligheter och utmaningar med utrullningen av ERTMS.

Karin Bucht-Linde
070-814 81 46
karin.bucht-linde@berotec.se
Varför ERTMS
ERTMS innebär ett teknikskifte på den svenska järnvägen. Vi går från ett äldre system med skiftande teknik in i ett standardiserat och digitaliserat system. Det nya signalsystemet är baserat på IP-teknik och ersätter ett tidigare slitet system med alltför många ställverk. ERTMS är en förutsättning för höghastighetsjärnvägar och kommer på sikt underlätta för järnvägstrafik mellan EU-länder.
Ett signalsystem behövs för att järnvägstrafiken ska vara säker och består av två delar; en signalanläggning och ett tågskyddssystem.
Efter implementeringen av ERTMS kommer anläggningarna vara enklare att övervaka, och det förebyggande underhållet och trafikledningen underlättas.
Hur jobbar Berotec med ERTMS
På Berotec har vi under flera år jobbat med utveckling av ERTMS-system och relaterade produkter, främst hos leverantörer till Trafikverket. Vi har många konsulter hos oss som har stor kunskap om de krav och standarder som rör signalsystemet.
Hitta rätt konsult med järnvägsbakgrund
Vi har flera konsulter med stor erfarenhet av ERTMS
Vi har erbjuder konsulter inom bl.a. regulatory affairs, kravhantering, säkerhet och projektledning, många av dem har järnvägsbakgrund och stor erfarenhet av ERTMS.
Du är välkommen att höra av dig till vår Affärsledare Åke Holmberg för att se vilken av våra konsulter som skulle kunna hjälpa dig bäst.
Åke Holmberg
070-931 33 11
ake.holmberg@berotec.se